De Rode Meeuw
Telefoonnummers
Bax/ Breedijk 0228-317519 Haan/ Andrea 0228-314424
Bereikbaar op: werkdagen van 8 uur-17 uur (tussen 12-13 uur is de balie gesloten)
  • PATIENT PORTAAL
  • Praktijkinformatie algemeen
    • WELKOM
    • Bereikbaarheid
    • Telefonisch spreekuur, uitslagen en recepten
    • Avond-,nacht- en weekenddienst
    • Huisbezoek
    • Spoedgevallen
    • Heb ik een afspraak nodig?
    • Medewerkers
    • Behandelwensen bespreken
    • Praktijkassistentie en spreekuur
    • Praktijkondersteuners GGZ en Somatiek
    • Huisartsen in opleiding
    • Uw afspraak op tijd afzeggen
    • Bloedprikken
  • Onderzoeken in de praktijk
  • Gezondheidsinformatie
  • Veelgestelde vragen
  • A
  • A
  • A

Veelgestelde vragen

 

 

 

Medische informatie

Waarom heb ik een uitnodiging ontvangen voor een uitstrijkje?
U mag in Nederland o.a. deelnemen aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker; lees hier er meer over; https://www.bevolkingsonderzoekmidden-west.nl/baarmoederhalskanker
Wat doe ik als ik een SOA vermoed?
Kijk eerst eens op https://www.thuisarts.nl/soa. Heeft u daarna nog vragen, dan kunt u natuurlijk gewoon de assistente bellen. Wist u dat u het ook online kan regelen via soapolionline.nl of als u < 25 jaar bent; via de GGD.
Ik denk dat ik een blaasontsteking heb? wat doe ik dan?
Kijk eerst even op thuisarts.nl/blaasontsteking. Voor praktische vragen kunt u natuurlijk naar de praktijk bellen; bijvoorbeeld om telefonisch uw klachten door te geven alvorens uw urine te brengen.
Ik overweeg een spiraal; hoe gaat het nu verder?
De assistente kan een (telefonische) afspraak voor u inplannen om te bespreken welke geschikt is voor u. Daarna kan het ingepland worden bij de huisarts. Handig is om dit in te plannen in de laatste dagen van uw menstruatie en vooraf een Ibuprofen van 400 mg in te nemen of 2 paracetamol van 500 mg. De assistente of de huisarts bestelt het spiraaltje en u haalt het bij de apotheek op en rekent deze af. Dan neemt u hem mee naar de afspraak. Lees verder op Kijk even op https://www.thuisarts.nl/spiraaltje
Heb ik extra vitamine D nodig?
Het is duidelijk geworden dat o.a. Vitamine D kan helpen bij het immuunsysteem. Dus meer weerstand tegen virussen zoals bv het virus wat een Covid-19 infectie kan veroorzaken. Lees verder op www.thuisarts.nl/vitamine-d/ik-heb-misschien-extra-vitamine-d-nodig
Ik ben een man en heb problemen met plassen; wat moet ik doen?
Kijk eerst eens op www.thuisarts.nl/problemen-met-plassen-bij-mannen.
Ik ben opgenomen geweest in het ziekenhuis; wat nu?
Na een ziekenhuisopname of na onderzoeken vinden mensen het vaak prettig om ook met de huisarts hierover contact te hebben. Dit is zowel telefonisch als op het spreekuur mogelijk. Ook kunnen wij op uw verzoek en indien geindiceerd een visite afleggen. Graag willen wij u er op wijzen dat wij vaak pas veel later over onderzoeken en uitslagen geinformeerd worden dan u zelf. Wij willen u verzoeken dan ook bij afwijkende, onverwachte of bijzondere uitslagen altijd even zelf contact met de assistente op te nemen en aan te geven welk contact u van ons verwacht.
De OPTICIEN heeft mijn ogen opgemeten en verwijst me naar de oogarts; doen jullie dat?
Vraag de opticien om een verslag van het oogonderzoek wat is verricht en breng dit langs bij de assistente met het verzoek om een verwijzing. Leg uit aan de assistente wat uw klachten zijn. De huisarts zal dan beoordelen of een verwijzing gemaakt kan worden is of dat u beter eerst op het spreekuur gezien kunt worden. Als een optometrist de ogentest heeft afgenomen kan deze u rechtstreeks verwijzen naar de oogarts.
Geeft de huisarts ook VERKLARINGEN af voor een reis en/of een visum?
Gaat u op reis binnen of buiten Europa en heeft u een visum nodig of een verklaring van gebruik van medicatie? Kijk dan op CAK medicijnen op reis om te zien of u iets moet regelen? Vul deze (Engelstalige) verklaring dan zo veel mogelijk zelf in, dan kan de huisarts deze ondertekenen.

Vergoedingen zorg

Kunt u mij vertellen wat wel en niet vergoed wordt door mijn verzekering?
Wij kunnen u precies vertellen wat binnen onze praktijk vergoed wordt. Bezoek, behandeling en controle van uw behandeling door de huisarts wordt volledig vergoed binnen de basiszorg. Ook de praktijkondersteuners dus. Echter alles wat buiten de praktijk wordt verricht zoals bloedafname, kweken,  rontgenfoto of medicatie valt buiten de basiszorg. Deze kosten gaan af van uw eigen risico.

Alle andere vragen over vergoedingen variëren per polis en bijna per week. Alleen uw zorgverzekeraar kan u hierbij verder helpen.

Kijk ook eens op DCWF tarieven
Waarom staat er elke 3 maanden een bedrag huisartsenzorg vergoed via mijn verzekering?

Alle patienten ingeschreven bij een huisarts in Nederland betalen een inschrijftarief. Hiervoor staat 24-7 huisartsenzorg ter beschikking en wordt o.a. uw dossier beheerd en bewaakt. Consulten kunnen zo onder de tien euro blijven. 

De kosten van inschrijving, maar ook consulten en vistes worden gewoon vergoed door uw verzekering uit de basisverzekering en gaan niet af van uw eigen risico. De declaratie gaat automatisch. 

Wij declareren eerder te weinig dan teveel. Mocht u echter toch een foutje hebben bemerkt in uw overzicht, dan stellen we het op prijs dat u ons dit meldt. Zo kunnen wij dit corrigeren. De zorg is al duur genoeg.

Ik heb een VERWIJZING nodig; kan dat even telefonisch?
Voor een verwijzing naar specialist of ander hulpverleners heeft u een verwijsbrief van de huisarts nodig. Wanneer er eerder met de huisarts is gesproken over deze verwijzing, dan kunt u de verwijsbrief aanvragen via de assistente. Wanneer het gaat om een nieuw probleem adviseren wij u een afspraak te maken. Mocht dit niet lukken dan kunt u met ons te overleggen op het telefonisch spreekuur van de huisarts. We zullen in overleg bepalen of de verwijzing zinvol is. Kijk ook eens op; Wanneer een verwijsbrief nodig?
Ik heb zorg nodig in huis en heb misschien ook AANPASSINGEN EN/OF HULPMIDDELEN nodig; hoe regel ik dat?
Voorzieningen en hulpmiddelen (bv hulp bij huishouding,rolstoelen)worden tegenwoordig door de gemeente geleverd. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt onder meer dat u niet meer bij verschillende organisaties hoeft aan te kloppen voor voorzieningen en hulpmiddelen. Wij verwijzen u hiervoor naar WMO Enkhuizen Het CIZ is de instantie waar u terecht kunt voor alle vragen rond zorg thuis of in een instelling. Het CIZ indiceert of toetst de aanspraak op AWBZ-zorg. Met een indicatie van het CIZ weet u hoeveel zorg u kunt krijgen en in welke vorm. Via de website van het CIZ kunt u het formulier vinden welke ingevuld en naar het CIZ opgestuurd moet worden. Wanneer er op heel korte termijn extra zorg of opname noodzakelijk is, neem dan contact op met onze assistente. website van het CIZ 

Praktijkinformatie

Mag ik 's middags bellen voor een afspraak?

Tussen 13 en 15 uur kunt u de praktijken direct telefonisch bereiken. U kunt dan uitslagen bespreken of om andere reden kort overleggen met de assistente. Als het voor u echt onhandig is om 's ochtends te bellen voor een afspraak, kan dat 's middags ook. Waarschijnlijk lukt het dan niet meer om dezelfde dag of volgende dag terecht te kunnen. Bij een acuut probleem is natuurlijk altijd snel een bezoek mogelijk.

Ik moet GEKEURD worden in verband met mijn RIJBEWIJS ; doet de huisarts dat ook?
Nee, helaas. Wij doen geen keuringen. We verwijzen u daarvoor naar Regelzorg.nl; gelzorg.nl/ ;https://www.regelzorg.nlhttps://www.keurdokter.nl//of Keurdokter https://www.keurdokter.nl/
Waarom moet ik mijn klacht eerst bespreken met de assistente
Het is belangrijk om samen met de assistente te bepalen hoe u het beste geholpen kan worden. Vaak zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Bovendien willen we dat u altijd direct hulp kan krijgen als het echt nodig is. Dat vergt zorgvuldige afwegingen. Gelukkig worden de assistenten daar intensief in getraind en wordt er altijd overlegd met een huisarts over het gegeven advies.
Moet ik voor een behandeling bij de assistent ook een afspraak maken?

Ja, helaas is het noodzakelijk dat wij ons werk zo goed mogelijk organiseren en plannen. Voor uw veiligheid en kwaliteit en voor ons werkplezier. Ons takenpakket is - ook achter de schermen - verder uitgebreid. Graag willen we zo geconcetreerd mogelijk ons mooie vak blijven uitoefenen.

Door ook bij de doktersassistente op afspraak behandeld te worden, krijgt u de tijd en aandacht die wenselijk is. Bovendien moet soms de huisarts ook nog even meekijken; vandaar dat de spreekuren parallel lopen. 

  • PATIENT PORTAAL
  • Praktijkinformatie algemeen
    • WELKOM
    • Bereikbaarheid
    • Telefonisch spreekuur, uitslagen en recepten
    • Avond-,nacht- en weekenddienst
    • Huisbezoek
    • Spoedgevallen
    • Heb ik een afspraak nodig?
    • Medewerkers
    • Behandelwensen bespreken
    • Praktijkassistentie en spreekuur
    • Praktijkondersteuners GGZ en Somatiek
    • Huisartsen in opleiding
    • Uw afspraak op tijd afzeggen
    • Bloedprikken
  • Onderzoeken in de praktijk
  • Gezondheidsinformatie
  • Veelgestelde vragen

Contactgegevens

 HUISARTSENPRAKTIJK BAX & BREEDIJK
Telefoonnummer 0228-317519, spoed kies 1

HUISARTSENPRAKTIJK HAAN & ANDREA:
Telefoonnummer 0228-314424, spoed kies 1

Beide praktijken zijn gesloten voor nieuwe patiënten. U mag zich aanmelden bij één van de praktijken in de binnenstad.

thuisarts.nl-logo

Praktijkaccreditatie

Onze praktijken zijn NHG-praktijk geaccrediteerd. Dit betekent dat wij van de NPA het keurmerk voor huisartsenpraktijken hebben gekregen. Dit jaar is ons certificaat weer verlengd.

NPA certificering

© 2025 De Rode Meeuw -
  • Privacyverklaring
  • Cookiewetgeving
  • Beheer